2018-07 Slovenie

Dit jaar hebben we een rondreis door Slovenie voor de boeg. De reis start in Lub

Een impressie van de gehele vakantie is te zien in en kort filpmje van 3 minuten. Veel kijk plezier. {{{PLUGIN:mm2video(‘film-slovenie’, ‘autoplay’ );}}}

27 juni – Hello Twello in Twello

Om 19 uur weg naar camping Hello Twello in Twello om de volgende morgen vroeg bij Stevs te zijn om de waterpomp te vervangen.

De waterpomp maakt heel veel lawaai en moet vervangen worden. Uiteindelijk lag het niet aan de pomp maar het klankboard van de camper die het geluid versterkt.

Er wordt gezocht naar een passende oplossing om het geluid te verminderen.

Ophangen in rubbers is de oplossing.

28 juni - Kalte Quelle in WurtBurg

Vroeg in de morgen vroeg in de morgen naar Stevs. We werden direct om 8 uur geholpen. De waterpomp maakte veel herrie en deze werd onder garantie vervangen, echter leverde de nieuwe pomp niet veel geluidsvermindering op.

Rond 9 uur konden we onze reis beginnen naar Slovenië. Rond 16 uur arriveerde we bij onze tussenstop op camping KalteQuelle in WurtBurg. ‘s-Avonds lekker uit eten en daarna voetballen gekeken. (wereld kamioenschap)

29 juni – Villach

Rond 9 uur vertrokken we vanuit de camping. Het was goed te doen in de ochtend en konden goed doorrijden. ‘s-Middags werd het drukker en rond 17 uur eindigde we op camping Gerli in Villach. Goedkoop maar was ook te zien.

30 juni - Ljubjana

Rond 9 uur vertrokken we vanuit villach richting Ljubjana in Slovenië. De grensovergang tussen Oostenrijk en Slovenie loopt via de Karawankentunnel.
Camping Ljubjana Ressort is een mooie camping. We staan op een camperplek.
‘s-Middags naar het dorp gefietst en het stadje bekeken. Na biertje en wijntje terug gereden naar camping.
Aan het einde van de dag hebben we regen gehad.

1 juli

De volgende dag zijn we wederom naar Ljubjana gefietst en hebben gescharreld en het kasteel bezocht. Het kasteel was niet zo indrukwekkend. En uiteraard in de avond lekker een BBQ
Uitzicht vanuit het kasteel.

2 juli – Postojna Jama

We zijn vroeg in de ochtend vertrokken richting de grotten. Dit zijn de bekenste van Slovenie en geloof me…zeer indrukwekkend. Postojna Jama, We hebben een tour gemaakt, eerst met een treintje en daarna 50 minuten gelopen. Het was meer dan de moeite waard.
Na de lunch in de camper hebben we nog een kasteel bezocht. Predjamski grad. Kasteel gemaakt in overhangende grot.
Na deze mooie bezichtigen zijn naar Izola gereden en aangekomen op Belverdere camping en hotel.

3 juli – Izola

De volgende dag hebben we een leuke wandeling gemaakt naar het dorp Izola. Via de camping konden we naar beneden lopen. Gescharrelt en lekker een pizza gegeten. De terugweg zijn we in de pendelbus van de camping gestapt.
‘s-Avonds spaghetti uit eigen keuken gegeten.

4 juli – Piran

Samen op de fiets over de kam langs de zee naar Piran. Piran behoort tot een van de mooiste dorpjes van Slovenie en is een van de 3 havensteden. Een zeer leuke fietstocht, waar we onderweg diverse keren stopten om van het uitzicht te genieten. In het dorpje zelf was veel te zien.

5 juli – Tolmin

Rond 9 uur op weg naar de binnenlanden met eindbestemming Tolmin - Camp Siber. ‘s-Middags helaas regen, dus verder niet veel gedaan.

6 juli – Kobarid

Na douche en ontbijt hebben wij de rugzakken gepakt en de bergschoenen aangetrokken met bestemming Tolminska kloof. Een simpele maar mooie wandeling naar deze schitterende omgeving. Via een aangewezen pad liepen we rondom de Tolminska rivier met prachtige beelden. De totale wandeling duurde 3 uur + 8 kilometer
Na een frisse douche en een kop champignonsoep zijn we snel naar onze nieuwe bestemming gereden.
Binnen een mum van tijd stond alles en konden we nog genieten van een klein zonnetje. ‘s-Avonds zijn we lekker in het restaurant van Kamp Lazar gaan eten. Aansluitend Brazilië – België op tv gekeken.

7 juli - Kozjak waterval

We begonnen deze dag met het doen van boodschappen, daarna wilden we een stuk fietsen.
Na 30 minuten besloten we om te draaien omdat het te gevaarlijk was/werd. In de middag zijn we naar de Kozjak waterval geweest en langs de Seca review gewandeld.

8 juli – Soca

Ietwat uitgeslapen vertrokken we na ontbijt rond 9:30 richting Soca. Een korte rit langs de rivier opwaarts.
Onderweg korte stop gemaakt en gekeken naar de kajakken. Daarna even door Bovec heen gereden maar was niet veel te doen. Kamp Seca is een zeer mooie camping met veel grasland en bomen.
We hebben een leuk stukje uitgezocht met zicht maar noorden. Middags even bij de kloof wezen kijken. Erg mooi en aansluitend borrel en BBQ. De avond was koud en hebben tv binnen gekeken.

9 juli - Soška pot

De volgende dag 9 juli zijn we de “SoÅ¡ka pot“ wandeling gaan maken.
Een zeer mooie variërende wandeling langs de Soca rivier met een leuke helikopter op de koop toe. Deze waren aan het werk.
Aan het einde kwamen we in Trenta aan waar we een heerlijke pizza hebben gegeten. Hierna de bus gepakt naar de camping in Soca.

10 juli - Vršič-pas

Op gemak wakker worden, ontbeten en de boel opgeruimd. Rond 9:30 vertrokken om Vršič-pas te trotseren. 50 haarspeldbochten die zeer smal waren, maar O zo mooi.  De bochten waren scherp maar met goede stuurmanskunst was dit verder geen probleem. Af en toe de berm in om een tegenligger de ruimte te geven. Bovenop de top was het koud, maar hebben genoten van het uitzicht over de bergen heen.
[De Vršič-pas op 1611 meter hoogte is de hoogste bergpas van Slovenië. De pas is gelegen in de oostelijke Julische Alpen. Over de pas loopt de regionale weg R206 tussen Kranjska Gora en Trenta. De Vršič-pas heeft 50 haarspeldbochten.] Wikipedia
Uiteindelijk in Kamp Spik aangekomen. De rest van de dag niet veel gedaan. In de avond is het gaan regenen.
Deze camping was onlangs vernieuwd en dat was goed te zijn.
Alles zag er keurig en verzorgd uit. Maar door de ligging, de leegte van de plekken en het slechte weer konden we onze draai niet vinden op deze mooie camping.

11 juli – Bled

Op ons gemak ontbeten en de boel weer ingepakt. Onderweg getankt en de Lidl aangedaan voor de boodschappen. Rond 13 uur aangekomen bij Kamp Bled. Een camping aan de rand van het fantastisch mooie meer.
Nadat we alles opgezet hadden en een hapje hebben gegeten zijn we naar het dorp gewandeld. Daar een drankje gedaan en de lokale taart (Bled Cream Cake) gegeten. We hebben onze weg verder vervolgd rond het meer en zijn uiteindelijk na 7 kilometer weer op de camping aangekomen.

12 juli - Vintgar

Op tijd opgestaan voor de kloof wandeling “Vintgar“.
Een wandeling langs een lange kloof met de stroom mee. Je kon goed merken dat de ‘grote’ vakantie was aangebroken. Heel veel mensen op een kluitje 😉
Aan het einde via Zasip terug gewandeld. Al met al weer 16 kilometer gewandeld.
Thuis aangekomen lekker opgefrist en heerlijk een T-bone steak en biefstuk gegeten.

13 juli – Kasteel van Bled

Wat een rustige dag zou moeten zijn veranderen weer in een wandeling van totaal zo’n 10 kilometer. Allereerst naar het kasteel gelopen wat hoog boven het meer uitsteekt. (Kasteel van Bled). Een kasteel uit de 16e eeuw en ligt op 130 meter boven de zeespiegel

Daarna geluncht en aansluitend een roeiboot gehuurd om naar het eiland te varen. Lekker op het open water en rust om je heen. Daarna naar camping, drankje en pizza eten.

14 juli – Camp Bohinj

Na ontbijt alles weer ingepakt , water geloosd en ververst. Uiteindelijk ietwat laat op pad richting Bohinjska Meer. Een supermooie omgeving wederom. Camp Bohinj is bij Ukanc , enigste camping aan het meer. Wat een chaos en drukte, vrije plekken op bosgrond en dus zeer ongelijk, maar uiteindelijk een plekje gevonden en na veel vijven en zessen stonden we een beetje recht. Na een flinke onweersbui zijn we met de fiets langs het meer gereden en daar in klein toeristisch dorpje WK België -Engeland gekeken . Welke gewonnen werd door België. Terug bij camping lekker vlees op bbq.

15 juli – Obervellach

Wakker met regen en wolken. Met kabelbaan naar boven en de waterval Savica gingen het niet worden met dit weer. Dus ingepakt en weg uit deze chaos. Op naar Oostenrijk naar Flattach … Raggaschlucht . Om 30 euro uit te sparen 😘 zijn we binnendoor gegaan de grens over bij Podkoren met slechts 18% stijgen!!!!
Uiteindelijk bij Obervellach aangekomen hebben we een heerlijke camping gevonden, Activ-Sport-erlebnis Camp, zeer vriendelijke mensen en we voelde ons meteen welkom. Lekker alles weer opgezet , voetbal en tennis gekeken daarna overheerlijke Wiener schnitzel gegeten. (de eerste van velen)

16 juli - Ragga- en Groppenstein Schlucht

Vandaag zijn we met fiets naar Ragga-Schlucht gereden, zo’n 6 km langs de rivier. Een prachtige wandeling door nauwe kloof en veel water, ongeveer 1,5uur gelopen. Daarna even naar dorpje gefietst om bussen te zoeken naar wandelgebieden. En terug gefietst voor de Groppenstein-schlucht wederom een prachtige wandeling , was wat natuurlijker als de Ragga en pittiger . Zo’n bijna 2 uur over gedaan. Was heerlijke dag nu lekker aan wijntje en biertje 😍
‘s-Avonds wederom Wiener Schnitzel gegeten.

17 juli - Ankogelbahn

De bedoeling van vandaag was om, om 09h15 de bus te nemen naar de Ankogelbahn helaas dikke laaghangende wolken dus we bleven nog lekker even liggen. De ochtend rustig gestart en boodschappen gedaan en uiteindelijk om 13h05 de bus genomen naar de Ankogelbahn. Dit ligt in een ander dal en al snel kwamen we in de regen. We zijn toch uitgestapt en hebben wat gegeten in een gasthoff. Daarna zijn we maar naar Mallnitz teruggewandeld wat best een leuke wandeling bleek te zijn. In Mallnitz twee mooie echte rugzakken gekocht 😃. Daarna met bus weer naar camping en lekker s’avonds pizza gegeten (was pizzaavond op camping)

18 juli - Mölltaler Gletscher

Met de wandeltaxi om 10 uur naar de Molltaler Gletscher was wel wat bewolkt maar we namen de gok. Met treintje door tunnel in de berg naar boven , heel bijzonder …in 8 minuten naar hoogte van 2380 meter vandaar uit met gondelbaan naar 2800 meter, kouddddd dat het was …
Helaas lag de gletscher in de wolken dus maar niet met de stoeltjeslift naar de top 3122 meter…. wel veel skieers zien afdalen. Na koffie en soepje naar beneden gewandeld , met zonnetje maar wel koude wind,naar middelstation was superleuke en pittige wandeling ook nog naar de stuwmeren gewandeld.
Om 15 uur bij middelstation zagen we dat de top in de zon lag , illegaal met gondelbaan weer naar boven en daar hadden we inderdaad vrij uitzicht toch leuk dat we dat gezien hebben. Snel naar beneden om daar het laatste treintje naar dal te nemen waar de wandeltaxi al snel aankwam rijden , super geregeld zo. Op camping lekker biertje en wijntje en wederom een Wiener snitzel Haha . Was een superdagje.

19 juli - Spittal an Drau

Vandaag een stralende dag , strakblauwe lucht en mooi zonnetje. Om 9.15 uur de bus naar Spittal an Drau , mooie rit van 45minuten , uitgestapt bij Bahnhof en daarvandaan ongeveer 15min lopen naar de Goldeck bergbahne . Was al goed druk , gaat 1 gondel per keer … een leuke oude gondelbaan . Vanaf dalstation 550meter naar middelstation 1650meter vanaf daar met kleinere gondel naar 2050meter, leuke rit.

Boven aangekomen was echt prachtig wat een uitzicht zelfs de Grossglockner kunnen zien. We hebben bovenin een rondwandeling gemaakt van 1,5uur … naar het bekende kruis gelopen uiteraard foto’s van gemaakt en daarna mooie wandeling van 1,5uur naar beneden naar middelstation. Daarvandaan met gondel naar dalstation …. wat een hitte beneden , op de berg was de temperatuur aangenamer. Naar centrum gewandeld .. helse warme wandeling wat werd beloond met koud biertje en overheerlijk koud wijntje ennn een halve pizza na al die inspanning. Met de bus van 16.45uur weer terug naar de camping , echt een prachtige dag als afsluiting van onze vakantie.

20 juli - Mallnitz

Vroeg opgestaan om de autotrei van 8.50 uur te nemen in Mallnitz , scheelt ongeveer 70km omrijden en prijs is maar 18 euro. Rob heeft keurig de camper op de trein gereden . Ritje in trein duurde alles bij elkaar een kwartier.

Onze weg vervolgd richting Salzburg – München , na München superdruk op de weg van de ene file in de andere en wederom veel wegopbrekingen nog stukje langs de snelweg gereden om file te omzeilen maar of we daar nou wat mee op zijn geschoten Haha dat laten we maar in het midden. Uiteindelijk waren we het al snel zat en stonden we om 16.15 uur op de camping bij Erlange … prima doorgangs camping met restaurantje wat best lekker was.

21 juli- Home sweet home

Met nog 645 km te gaan vandaag om 8.30 uur weggereden.