2021-07 Griekenland

Onze rondreis door Griekenland begon op 9 juli. Met de ferry van ANCONA naar Patras om daar de.kuststrook van de peneponesos te bezoeken. Een geheel andere vakantie als.2 jaar geleden. We hebben veel berg weggetjes (wit op de kaart) genomen en teveel risico genomen

Camper-trip naar Griekenland (via ferry)

Wij nemen jullie graag mee met de trip naar -en- door Griekenland waar we langs de kust van de peloponnesos hebben gereisd , maar laten we ons eerst even netjes voorstellen.

9 juni – Op weg naar “Duitsland”

We rijden vroeg in de morgen met de auto naar de stalling in Bergschenhoek om daar de camper op te halen. De camper was al eerder ingeruimd zodat we snel konden vertrekken. Snel nog even 40 liter water getapt en de reis richting Ancona kan beginnen.

De avonden voor de aanvang van de reis hebben we de reisapp van de buitenlandse zaken grondig doorgenomen en alle “PLF” formulieren per land ingevuld. Ook onze vaccinatiebewijzen hebben we uiteraard bij ons.

“We reizen via Duitsland, Zwitserland en Italië. Vanuit Ancona stappen we op de ferry naar Patras (Peloponnesos). We gaan onze reis vast leggen op polarsteps en youtube zodat iedereen van het thuisfront -en- Griekenland liefhebbers van onze reis kunnen meegenieten”

In Benthuizen is een weegbrug waar we langsrijden en na meting blijkt dat we ruim onder het maximum zitten (130 kg). Dit is hadden we uiteraard wel verwacht, maar meten is weten !

We kunnen nu veilig op reis. Het is onderweg erg druk en rond Keulen veel wegopbrekingen, maar rond 16.30 komen we aan bij de camping waar we 4 jaar geleden ook hebben overnacht en hebben lekker gegeten op terras bij het meer. – Camping St. Leoner See

10 juni – En verder naar “Zwitserland”

Vanmorgen om 9.30 rijden we verder en de reis gaat lekker vlot. Zwitserland komen we moeiteloos binnen en we hoeven geen documenten te laten zien. Er wordt wel gevraagd of we een vignet hebben. Daar hebben we een app (VIA – Road charges) voor waar je een 10 dagen kaart kan kopen die een jaar geldig is voor voertuigen >3500 kg.

Rond 15:00 uur komen we op de Camping Remo aan in Altdorf waar wij op het overnachting veldje staan. Na een lekker koud drankje gaan we wandelen naar het (vierwaldstättersee) meer. Wat een prachtige omgeving. Op een strandje met bar nemen we een biertje en een spritzen witte wijn en genieten van de zon en het uitzicht.

Later op de camping hebben we lekker de BBQ aangestoken en tot 21:00 buiten kunnen zitten, dit is toch een goed begin van de vakantie?

11 juni – Op naar Rimini in Italië

We vertrekken om 9.00 en al snel gaan we door de 17 km lange Gotthardtunnel, er komt geen einde aan en 2 handen aan het stuur hoor. Door Zwitserland rijden is echt zo prachtig 😍 Aan de grens naar Italië kunnen we wederom zo doorrijden, niks geen PLF formulieren of inentingsbewijs moeten overhandigen. “Gutes Urlaub” was het enige wat we hoorden van de ambtenaar.

De A1 in Italië naar het zuiden is dodelijk saai, het is dan ook een zware klus om de concentratie vast te houden maar we willen perse naar de kust toe vandaag. In de namiddag komen we aan op een parkeerplaats bij de haven van Rimini (Camper Nautica) waar we de nacht gaan doorbrengen.

Na een koud drankje gaan we op stap en lopen naar de haven en over het strand en komen uiteindelijk een leuke pizzeria tegen. We kunnen er eten als we uiterlijk om 20.45 klaar zijn. De pizzeria is volgeboekt. Italië speelt namelijk tegen Turkije hun 1e EK wedstrijd en op het terraas staat een joekel van een TV.

Na het nuttigen van een verrukkelijke pizza hebben we nog bijna 1,5 uur heerlijk over de boulevard en langs de haven gelopen. Het is, na een vermoeiende reis, een heerlijke namiddag en avond. Nu bijkomen met een afzakkertje bij de camper.

12 juni – We varen!

Al vroeg worden we wakker door het bruisende leven in Rimini. Rimini is een historische stad gesticht rond 268 voor Christus door de Romeinen. Dit is de grootste badplaats aan de Adriatische zee. Je kijkt je ogen uit hoe enorm toeristisch het hier is. We hebben de oude stad bezocht en aansluitend zijn we met de camper richting Ancona gereden.  Langs de kustlijn liggen de volle stranden met toeristen. Het lijkt Spanje wel.

Eenmaal aangekomen in Ancona heeft Helen 2 pogingen moeten doen om een goed PLF formulier in te leveren.  Daarna naar pier 15 om aan te sluiten in de rij.  Honderden vrachtauto’s gaan ons voor in de buik van de Ferry.  Als laatste komen wij aan boord. Na nog eens 20 minuten oponthoud door een stilstaande auto staan er eindelijk stil en aan de stroom.

We varen  ……….

13 juni – Ergens op de Adriatische zee en verder…

We hebben heerlijk geslapen in onze hut. 🚢⚓️ Buiten is het heerlijk zonnig -en- warm en het is ineens een uurtje later op onze horloges, we hebben laat ontbeten dus haha.

Nog een paar uurtjes en dan zijn we in Griekenland-Patras!!  (de reis duurt ongeveer 22 uur)

Ergens in de middag komen we aan in Patras en na een kort ritje vanaf de boot zijn we bij camping Kato Alissos aangekomen (op zich een goede camping maar door Corona strand en restaurant verlaten en wordt de camping niet onderhouden). Erg triest om te zien. We besluiten dat we morgen verder gaan.

14 juni – Stoupa

Vanmorgen vroeg weer op pad want we willen naar Ionian Blue, een leuke CP met restaurant waar zij vis serveren die zelf gevangen is. Echter ontdekken we een mooi natuurgebied onderweg en daar was een CP die goede recensies had. Dus we staan nu op camping Kalogria in Stoupa, ook hier is het erg rustig en de hotels zijn nagenoeg leeg maar de restaurantjes zijn gelukkig wel open.

Vandaag, dinsdag 15 juni, besluiten we nog een dagje te blijven. Je kan hier prachtig wandelen in het Nationaal park Kotychi-Strofylia. Uiteindelijk hebben we 10 km gewandeld door een supermooi gebied.

Na een heerlijke homemade lunch zijn we nog heerlijk een paar uur aan het strand gegaan en aansluitend lekker gegeten bij Maria leuke Taverne achter de camperplaats.

16 juni – Kalamia

Vandaag rijden we naar het plaatsje Kyllini, daar gaat de ferry naar het eiland Zakynthos. We hebben tickets gekocht voor morgen en gaan dan zaterdag weer terug. We blijven 2 nachten op dit eiland. We rijden een stukje verder om een dagje op camping Melissa in Kalamia te staan. Heerlijke camping aan zee. Mooi plekje uitgezocht en wandeling langs strand gemaakt met heerlijke uitgebreide lunch.

Daarna lekker aan strand gelegen en eindelijk op de SUP maar ondanks de golven echt superleuk. Erop staan lukt nog niet in de zee maar op de knieën gaat het ook prima.

(SUP staat voor Stand Up Paddling, oftewel staand op een board jezelf voortbewegen met een peddel)

Vanavond eten we bij de camper, ook eens lekker voor de verandering.

17 juni – Zakynthos met ferry

Vanmorgen heerlijk wakker worden met een stralend blauwe hemel. Na het ontbijt zijn we rustig vertrokken vanaf de camping naar de haven van Kyllini voor de overtocht naar Zakynthos.

Het inschepen van alle auto’s en vrachtauto’s duurde bijna langer dan de overtocht zelf, wat een auto’s gingen erop, niet normaal. Om 13.30 uur arriveren we uiteindelijk in Zakynthos, de camper geparkeerd en beetje rondgelopen en lekker gelunched. Ook hier weer erg rustig, er zijn weinig toeristen.

Aan het einde van de middag rijden we naar camping Paradise, een prachtige camping maar ook hier is het stil en verlaten. Het strandje is 2 min lopen maar dat stelt niks voor, daar maar weer een wijntje drinken. In de avond bij de Taverne aan de overzijde een hapje gegeten.

18 juni – Zakynthos rondrijden

Vanmorgen zijn we al vroeg op pad om het eiland Zakynthos te bezichtigen. 🚌 Wat een prachtig eiland is dit met veel mooie strandjes. Bij Agios Nikolaos zijn we gestopt maar wat een leuk klein dorpje is dit. We hebben de camper aan de haven geparkeerd, een super plekje om te blijven vannacht.

Na overleg huren we een bootje om de beroemde Blue Caves en de baai met het wrak schip te bekijken.  Het boottochtje is leuk maar super hoge golven wat het een ruig tochtje maakte. Maar wat een mooie boottocht en we hebben nog niet eerder zo’n blauwe zee gezien als bij de baai van het wrak schip. Ook zien we een schildpad zwemmen die weinig interesse in ons heeft.

Een uur of 4 uur later zijn we er klaar mee en varen de boot terug naar de haven waarna we een welverdiend wijntje en biertje drinken, het is echt heel erg warm en we willen niet uitdrogen. Bij de camper nemen we een heerlijke buitendouche en in de avond zijn we bij de taverne gaan eten. Er staat helaas een enorme wind waardoor we binnen moesten zitten.

19 juni – Camping Kouroutas

Na een zeer stormachtige nacht hebben we lekker ontbeten terwijl de ferry achter ons naar Kefalonia aanmeerden. We hadden dat helemaal niet in de gaten.

We zijn verder het hele eiland rondgereden door de bergen, wat een prachtige rit is dit. Leuke dorpjes en veel olijfgaardes en natuurlijk onderweg heerlijke olijfolie en souveniertjes gekocht.  Na een lange en mooie rondtoer komen we bij de haven van Zakynthos en hebben daar gegeten in de camper, zodoende konden we snel aan boord.

De overtocht was kort naar Kyllini en we hebben wat boodschappen bij gedaan. Aansluitend een korte rit en we staan op een leuke camping (Camping Kouroutas) wederom aan het strand.  De ontvangst was hartelijk door de eigenaresse en we besluiten hier 2 nachten te blijven want het is hier Pinksterweekend(?) en zijn ook wel toe aan beetje rust.

20 juni – Neda waterval

We zijn rond 10 uur vertrokken van de camping, lekker beetje binnendoor naar de hoofdweg gereden. Onderweg zien we een bord naar de NEDA watervallen, daar gaan we heen zonder de consequenties te weten.

Een prachtige rit door de bergen en wat een mooie natuur. 😍 Na twee uur rijden lopen we een beetje vast met de camper maar met veel moeite krijgt Rob de camper de heuvel weer op. Camper geparkeerd op een mooi plekje onder de bomen en verder gaan lopen.

(Je kan alleen verder met een goede auto en dan nog is het een pittige weg om te rijden)

Na een heftige wandeling van ruim een uur komen we uitgeput aan bij het begin van de watervallen. Het is veel te warm voor deze inspanning. Maar een koude cola en ice tea doet wonderen.  Nog een half uur klimmen -en- dalen komen we dan eindelijk bij de mooie watervallen, die de moeite waard is.   Nu nog terug die weg maar dan omhoog, dat gaan we niet doen, we waren uitgeput. Gelukkig mochten we met een aardig stel uit Athene meerijden naar onze camper. Al met al weer een heel avontuur.

21 juni – Kalo Nero

Dan weer een een mooie rit door de bergen en komen we rond 19 uur aan in Kalo Nero. Dit is een schitterde gedoogplek om met de camper te staan. Een bekende plek die we 2 jaar geleden ook hebben bezocht.

We gaan lekker eten in een van de vele tavernes hier. We komen in gesprek met een Grieks stel en het is gezellig tot in de late uurtjes🥂🥂

22 juni – Old Navarino Castle

Vanmorgen rustig opgestart. We lagen tegen 1 uur in bed en vanmorgen was het moeilijk wakker worden.  (de alcohol had zijn werk goed gedaan). Tegen de middag zijn we dan toch maar op pad gegaan en zijn naar Navarino Castle gereden.  Een wandeling stond gepland en hebben die ook gedaan. Een prachtig uitzicht als bonus op deze mooie dag.

We wilden graag overnachten op deze plek maar helaas was het niet geschikt voor onze camper.  Na kort beraad zijn we doorgereden naar de haven van Pylos.  Een bekend stekkie met uitzicht naar de restaurantjes aan de overzijde.

23 juni – Camping Thines

De volgende morgen was het al voeg bloedheet en zijn snel verder gereden uit Pylos. Je bent vrij van bomen en staat op de warme stenen. De zon kan overal komen. We werden gewoon beroerd van de warmte.   Iets verderop vonden we camping Thines in het plaatsje Foinikounta. Direct bij aankomst werden we herkend door volgers van ons YouTube kanaal [camper-trips] en het ijs was gebroken.  Niet lang erna zat Rob samen met Ludo een biertje te drinken en wisten de vrouwen elkaar te vinden bij het strand.   Helen heeft ook nog even op de sup gepeddeld maar de wind wind maakte het wat moeilijk.

Het was verder een rustige dag en ‘s-avonds zijn we naar het verrassend gezellige dorpje gelopen om wat te eten.   Het was een warme nacht……

26 juni – Kardamyli

Rond 11 uur rijden we weg vanuit camping Thines na 3 heerlijke en vooral gezellige dagen en nemen afscheid van Ludo, Cristiane en Tineke.  Wij rijden verder langs de kust en kijken wel waar we uitkomen.   Een prachtige rit langs de kust en de bergen en uiteraard weer keer verkeerd gereden waardoor we op een steile bergweg kwamen🙈. Uiteindelijk toch maar omgekeerd ….

Er zijn niet veel campings hier in deze omgeving en Kalamata vinden wij een te grote stad. Bij Stoupa heb je een leuke camping maar omdat het weekend is wordt afgeraden om daarheen te gaan omdat de weg ernaartoe geblokkeerd wordt door de Griekse auto’s.

Inmiddels is het rond 16 uur 🧐 via Park4night een plekje gevonden in dit dorpje, prima plekje voor 1 nacht en een lekkere duik te nemen in het warme zeewater. Vanavond klein hapje eten bij de camper.  We staan samen met een camper bus met een Poolse vrouw. Er wordt wat geklets en gegevens gewisseld zodat we elkaar kunnen volgen op reis.

27 juni – Gythion

Na een warme nacht en de muziek van een bruiloft alweer vroeg wakker.  We hebben een verkwikkende duik in de zee genomen, echt heerlijk en daarna bij de camper buiten gedoucht. (we hebben een douche aansluiting in de garage)

Rond 12 uur gaan we rijden, wederom een prachtige rit 😍 echt zo mooi. Bij een baai probeerde we een voor de camper een plekje te vinden maar het was of te druk met personenauto’s of het lag erg afgelegen en in de volle zon 🌞

Dan maar verder gereden naar Gythion, je hebt aan deze kant niet zoveel campings- of camperplaatsen. We zijn naar de camping gegaan waar onze Limburgse vrienden ook staan, wederom gezelligheid. Een zeer mooie grote camping met heerlijk zwembad en groot strand. Op strand nog een nest van schildpad gezien die in deze tijd volop eieren aan het leggen zijn.

We blijven nog een dagje op camping Gythion bay, lekker rustig aan doen en zwemmen in de zee en zwembad. Wederom Ludo, Cristiane en Tineke uitgezwaaid maar nu gaan we ze echt niet meer tegenkomen. We hebben wel weer een leuke dag en avond gehad.

Na een dag luieren een taxi (nog luier haha) genomen naar Gythion. Beetje foto’s gemaakt en rondgelopen, niet echt een leuk dorpje vinden we en waren ook snel weer terug.  In de avond heerlijk gegeten bij de Taverne verderop aan het strand, echt zo een aanrader, het eten kies je uit in de keuken bij de Kokkin. Echt een superavond gehad met heerlijk eten.

29 juni – Mystras Castel en kloosters

Vandaag gaan we 72 km verder. Dit keer naar Mystra (de voormalig Byzantijnse hoofdstad van Morea) opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Je ziet daar paleizen, kerken, klooster en woonhuizen van de landheren.  Na ruim een uur rijden komen we aan bij Camping Castle View en zoeken een lekker plekje onder de bomen, aansluitend nemen we een heerlijke duik in het zwembad want het is warm.

Het is een camping met vernieuwd sanitair al vinden wij de plekken niet echt overtuigend goed geprepareerd en duidelijk aangegeven. Het lijkt een beetje op wild kamperen.

Met de taxi die slechts 7 euro kost, zijn we naar de top van het kasteel gebracht. Een klim van een half uurtje brengt ons naar het hoogste punt van het kasteel.  Wat een mooi uitzicht over de voormalige stad Mystra en de vallei, echt de moeite waard en ondanks de hoge temperaturen goed te doen want er staat een lekker briesje.

Daarna lopen via alle ruïnes en klooster naar beneden en zien aan een stuk door onder andere het Paleis diverse kerkjes, kloosters en huizen. Echt de moeite waard om dit te bezoeken. Bij de uitgang is het nog 20 min lopen naar de camping, onderweg uiteraard even vocht bijgetankt want dat was wel nodig, je moet genoeg water meenemen.

s’Avonds eten we lekker schnitzel bij de camper, al met al weer een heerlijke dag.

30 juni – Camping Semeli

Vandaag gaan we weer richting kust, veel te warm om in binnenland te blijven. Na een super mooie bergrit, het ene uitzicht nog mooier en ruiger dan de andere, komen we aan bij camping Semeli bij Leonidio. We hebben hier 2 jaar geleden ook gestaan en is een heerlijk plekje. We staan op een veldje met 8 campers en staan bijna op het strand, een heerlijke zeebries maakt het compleet.  We besluiten hier 3 nachten te blijven.

Na een rustige namiddag in haventje Plaka gaan eten, hier zijn 2 restaurants, bar en 2 supermarktjes. Het is vanavond extreem warm het wordt niet koeler als 27 graden, een lange warme nacht

2 juli – Kloosters

Een snikhete nacht van wel 34 graden in de camper, pas tegen de ochtend beetje in slaap gevallen, zijn we toch laat wakker geworden.

Tegen 12 uur zijn we naar Leonidi (een klein half uurtje) gelopen om daar een auto te huren ipv een scooter, op advies van de campingbaas. We gaan vandaag de twee kloosters bezoeken en in het dorpje Kosmas lunchen.

Dit is een leuke en prachtige rit door de bergen, waar we op 30 juni ook met de camper deels hebben gereden. Kosmas is een bergdorp en wordt gezien als een nederzetting (community).  Het ziet er gezellig uit, een kerk met daaromheen restaurantjes en barretjes. Maar meer is het ook niet, na een niet zo een lekkere lunch vertrokken naar 1e klooster.

Monastery Elona

Op de heenweg naar Kosmas zagen we het klooster van Elona al liggen. Het is zo bijzonder, het ligt voor ons gevoel geplakt tegen de hoge rotsen. Onbegrijpelijk hoe men dat vroeger heeft kunnen bouwen.

In het kerkje ontmoeten we een “monnik” die vertelde dat het klooster uiteindelijk gebouwd is op die plek omdat 700 jaar geleden de zwarte Madonna zich daar heeft laten zien. Het hangt in de kerk vol met wierook lampen rondom de gedaante van de zwarte Madonna om haar van de problemen af te helpen.

Het klooster wordt momenteel niet meer bewoond nadat de laatste non 2 jaar geleden is overleden. Monastery Saint Nicholas

Het klooster van Saint Nicholas ligt dichtbij Leonidi in een vallei weer hoog in de bergen. De weg er naartoe vergt wat stuurmanskunst maar het is uiteindelijk wel goed te doen. (met de camper is het onmogelijk daar naartoe te rijden) Wederom bijzonder hoe men dit ooit heeft kunnen bouwen. Hier vandaan heb je een fantastisch uitzicht over de vallei.

Ook hier kunnen we het vrij bezichtigen en na wat Turks fruit snoepjes en echt fruit te hebben gekregen wordt ons gevraagd om de vuilniszak mee te nemen naar benenden, echt geweldig en hebben natuurlijk gehoor gegeven aan het verzoek.

3 juli – Neo Kios / Nafplion / Camping Castraki

Al vroeg in de morgen wakker en op ons gemak alles opgeruimd zodat we om 10 uur kunnen vertrekken. Helen heeft de huurauto teruggebracht en Rob rijdt er achteraan met de camper. We reizen verder langs de kust omhoog richting Nafplion, onderweg langs een leuke vissershaventje waar de vers gevangen vis ‘s-morgens gelijk verkocht wordt aan de kade. (Nea Kios)

Na een klein stukje verder rijden kom je in het stadje Nafplio. Twee jaar geleden waren we hier ook, een leuke bruisende stad. Dit keer hebben we de bezienswaardigheden maar overgeslagen, wel door de leuke winkelstraatjes gelopen.

Daarna zijn we naar camping Kastraki gereden, ook weer gelegen aan een strand.

Een aardig plekje uitgezocht met nog beetje uitzicht op zee, de camperplekken waren slecht toegankelijk. Gelijk even een duik genomen in de super hoge golven, waarbij de stroming heel erg sterk is. Wij vinden het beetje gevaarlijk en met moeite zijn we terug kunnen komen naar het strand.

4 juli – Tolo

Na een koele nacht, hebben we lekker rustig aangedaan. Rob gaat vlog nummer 6 maken en ik ga dobberen op mijn luchtbed en zonnen met een boek.  Rob is klaar met de werkzaamheden en na een pannenkoekenlunch zijn we naar het dorpje Tolo gelopen. Dit was door de zeebries prima te doen.

Het is een gezellige vakantie badplaats waar vooral Grieken op vakantie komen. Sommigen hebben hier helaas gebouwen neergezet die meer verdiepingen hebben dan is toegestaan, anderen hebben weer tot vlak aan het water gebouwd waardoor het strand bij het dorp erg smal is geworden.

Op sommige plaatsen is het strand minder dan drie meter breed en de golven van de zee spatten soms op de muren van deze gebouwen.  Op een terras Formule 1 gekeken wat Max Verstappen glansrijk won. Een heerlijke middag gehad en bij de camping een verkoelende duik in de zee genomen.

In de avond bij een taverne in de nabijheid gegeten en contact gelegd met een groep uit Israël. Super leuke mensen die al meer dan 40 jaar vrienden zijn en inmiddels partners hebben en al ietwat op leeftijd zijn.

5 juli – Hydra

Vanuit Tolo zijn we volgende ochtend verder gereden richting het zuiden, het is wederom een prachtige rit langs de kust en door de bergen, maar dan kunnen we blijven zeggen.  We vinden een bewaakte parkeerplaats waarvandaan een boot naar eiland Hydra gaat. Voor 6,50 EUR pp ben je binnen half uurtje in Hydra, echt een superleuk en toeristisch stadje, beetje luxe badplaats met dito prijzen.

Hydra is een rustig en motorvoertuigen vrij eiland. De gelijknamige hoofdstad is meer dan een bezoekje waard. Op Hydra is de ezel en/of paard een populair vervoersmiddel voor toeristen en ook locals gebruiken de dieren om hun waar te vervoeren. Comfortabel is een ander verhaal en een ritje is dan ook van korte duur. Een taxi boot of kaïk is andere mogelijkheid om je te verplaatsen rondom het eiland.

Na een lunch, duik in de zee, winkelstraatjes bekijken en een terrasje zijn we met het bootje terug gegaan naar de camper. Een stukje verder gereden en achter een Taverne de camper geparkeerd voor de nacht, uiteraard daar een hapje gegeten met fooi 😉 nu heerlijk met een koele bries chillen voor de camper met uitzicht op Hydra.

6 juli – Galatas

De volgende morgen rijden we een klein stukje verder naar Galatas, ook dit ligt ook weer schitterend. Vandaar zit je in 5 minuten met een bootje voor 1 euro per persoon op het eilandje Poros.

We hebben een mooi plekje gevonden op een groot parkeerterrein en besluiten dat we hier blijven. Na bezoek aan het leuke Paros komen we tegen 16 uur weer bij de camper en hebben lekker niks meer gedaan, ook een keer  lekker.

NB: We merken op dat dit deel van de Peloponnese echt verrassend mooi is .

7 juli – Korinthe / Akrata

We worden wakker met een mooi uitzicht op Poros, en we rijden dan ook vroeg in de morgen richting kanaal van Korinthe. Ook hier zijn we 2 jaar geleden geweest en is erg indrukwekkend.

Het kanaal is in het laatste decennium van de 19e eeuw aangelegd op de plaats waar de Landengte van Korinthe op zijn smalst is, namelijk 6343 m. Het lijnrechte kanaal is circa 6,3 km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep. De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt door springstof, toen in de Tweede Wereldoorlog de doorvaart werd geblokkeerd.

Het kanaal heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Ionische Zee met ongeveer 350 km verkort. Toch is het enkel geschikt voor middelgrote schepen, want sterke stromingen maken het gevaarlijk voor kleine bootjes, terwijl de geringe diepgang een bezwaar is voor grote schepen van meer dan 10.000 ton.

Na een soort Mac Donald lunch (bah!) zijn we verder gereden. Je hebt aan deze kant niet zoveel campings, maar uiteindelijk hebben we een leuk plekje weer gevonden met een taverne die bekend is om z’n lekkere eten. Aan het einde van de middag komen we aan op camping Akrata Beach, waar gelukkig nog paar plekjes vrij waren en we staan helemaal super. In de avond uiteraard gegeten in de taverne van de camping.

De volgende dag lekker helemaal niks, de SUP opgepompt en Rob heeft vlog#7 gemaakt en online gezet. De dag vloog voorbij met suppen, zwemmen, lezen en niks doen. Heerlijk genoten van de bijna laatste dag in Griekenland morgen naar Patras waar om 16.30 uur de ferry naar Ancona gaat.

9 juli – Patras

Rond 13 uur vertrekken we richting Patras. Helen wil dit keer ruim op tijd komen en nemen voor het eerst deze reis de snelweg. We reden 100 km/u en dat was weer even wennen. Na een soepele incheck worden we door de douane volledig gecontroleerd. De hele camper wordt bekeken op verstekelingen maar die werden natuurlijk niet gevonden. We konden onze weg vervolgen naar de ferry waar we nog 1.5 uur moesten wachten voordat we aan boord mochten.

We vertrokken om 17.30 en na een vlotte reis van 22 uur komen we om 15:00 aan in Ancona.

10  juli – Patras

De weg en de industrie in Ancona is verschrikkelijk en de wegen zijn nog slechter dan in Griekenland, maar uiteindelijk weten we de autoweg te vinden.

We hebben 110 km gereden naar Coriano en stranden op een wijnboerderij. Natuurlijk komen we precies op tijd aan want een half uur later begint de wijnproeverij met hapjes. Super leuk en uiteraard worden er flessen wijn gekocht 🥂

Na een verfrissende duik in het zwembad, uitrusten voor de camper en genieten van het mooie uitzicht. Na de koffie hebben we gezellig met onze Nederlandse buren tot laat in de avond gekletst en geborreld.

11 juli – Moretto

Na een gezellige avond met de buurtjes, zijn we na het kopen van de wijn om 9.45 gaan rijden. Eerst even naar Rimini voor de laatste boodschappen. Het eerste stuk was het erg druk op de weg, veel files waardoor we om 12 uur nog geen 100 km hebben afgelegd ☹️

Gelukkig ging het daarna wat vlotter. Bij het meer van Lugano, waar we rond 16.30 uur aankomen, is het erg druk bij de campings en besluiten 15 km door te rijden naar camping Morreto. Gelukkig een plekje voor 1 nacht kunnen boeken, later een lekker pizza gegeten en de finale EK voetbal gekeken in de camper. Morgen voor 10:00 moeten we de camping af, maar dat gaat helemaal goedkomen.

12 juli – Gotthardpas

Lekker optijd opstaan en voor 10 uur vertrekken we zodat we rond uurtje of vier kunnen stoppen.

Helaas na een uur staan we stil voor de Gotthardtunnel. Pas na 1,5 uur konden we verder rijden en worden we de pass overgestuurd, de tunnel is dicht door een autobrand.

Ook op de Gotthardpas wederom ellenlange file door wegwerkzaamheden aan beide kanten, echt een drama😩 Maar het belangrijkste is veilig thuiskomen en we hebben ons huis bij ons.  Op de top zijn we uiteraard even uitgestapt en een broodje braadworst gegeten en wat rondgelopen… met lange broek, schoenen en een vest 😂 dat voelt vreemd na 4 weken.

Nu gaan we weer verder met filerijden…

Kleine rekensom 😂 De Gotthardtunnel is 17 km lang, we stonden daar om 11 uur uiteindelijk kwamen we om 16 uur op het punt waar je tunnel normaal zou uitkomen. Dusss hebben 5 uur over 17 km gedaan 😩😩😩 . We staan nu op een veldje bij een paardenmanege, dit is een officiële camperplek via park4night. Het is wel grappig voor 1 nachtje en iets goedkoper dan al  die vreselijk dure campings hier in Zwitserland.

Uiteindelijk hebben we 130 km gereden vandaag en daar hebben we 7 uur over gedaan 😩😩😩

Vanavond gegeten bij het lokale kippenrestaurant.   Erg lekker kippetje echter werd de sfeer bij het afreken grimmig.  We moesten cash betalen (wat we wisten) maar de koers van de euro’s en Zwitserse frank werd 1:1 berekend.   We kwamen 20 cent (eur munten nemen ze niet aan) te kort en moesten uiteindelijk bij de pinautomaat Franken trekken uit de muur. Geweldige gastvrijheid !

Winningen

Na een hevige regenachtige nacht is het veldje waar we staan erg drassig. Rob kan er met grote moeite uitrijden, maar is gelukkig gelukt. Het gras is volledig omgespit. Om 8:00 gaan we rijden, vandaag gaat de reis ondanks de vele regen lekker vlot.

Om 16.00 is Rob het zat, lang geconcentreerd gereden, door het bizar slechte weer, dus tijd om te stoppen. We rijden vlakbij de moezel dus daar een plekje gezocht, echter vele campers en caravans kwamen ons tegemoet rijden. Vol dachten we? Nee de hele camping moest voor morgen 12:00 leeg zijn, het water in de Moezel zou wel 9 meter gaan stijgen door de heftige regen die er aankwam en al gevallen was.

We kunnen wel 1 nachtje blijven maar moeten voor 10:00 uur de volgende morgen weg zijn, ze zijn daar wel wat gewend dus vertrouwde volledig op hun kennis. We hebben de camper op het hoogste plekje gezet, het was heel bizar om te zien hoe iedereen aan het inpakken was. Er staan daar veel een heel seizoen met heel hun hebben en houwen. Het was maar net allemaal opgebouwd, wat overblijft zijn lege partytenten de rest staat hogerop op een heuvel waar het water niet komt. Jullie hebben het vreselijke vervolg kunnen zien op de tv.

13 juli – Thuis

Na een lange rit met veel regen en drukte op de weg zijn we veilig en wel thuisgekomen.  De camper is lekker gewassen en staat weer keurig in de stalling te wachten op de.volgende bestemming.

Legenda

7 juli Camping Akrata Beach 55075
10 juli Area Tenuta Santini 19280
13 juli Ferieninsel Winningen 47903

Geplaatst in 2021, Berichten.